Här kommer du finna information som hjälper dig vid valet av komplett sparkcykel.
Och att försöka förklara hur du som lekman skall förstå eller kunna avgöra vad som är rätt sparkcykel för dig är inte helt lätt!
Och vi vill verkligen att du skall kunna hitta rätt!
För att hitta rätt bland alla sparkcyklar som finns så måste man ställa sig några frågor!!
Användare: Storlek
Det finns olika storlekar på kompletta sparkcyklar, det som du kan behöva tänka på är att "decket" har rätt storlek...
Tumregel: Skostorlek mindre än 40 då fungerar deck med en längd upp till ca 50 cm bäst.
Viktigt att tänka på är också att mindre barn 5-10 år behöver en lätt och rätt anpassad sparkcykel, viktigt att juniorerna har "rätt" modell.
Höjd på styre är en vanlig fråga!
Tumregel: När åkaren har sparkcykeln framför sig och står på marken är det ok om styret går till midjan, det vanligate felet är att ej kapa styret!!
Styrhöjd räknas från marken till högsta punkten på styret.
Hur högt är lagom??
Styret till midjan tycker vi är en lagom höjd att börja med.
Många åker med för höga styren!! Speciellt de små åkarna...
Tänk på att nästan alla styren är för höga för åkare kortare än 150 cm!
Höjd och bredd på styre kan ganska lätt anpassas (ICS, IHC och HIC kompressionssystem måste ha ett spår i änden på styret)
Rätt höjd på styret gör att åkaren får bättre balans och kontroll!
Ett exempel: Åkare 120 cm styrhöjd max 65 cm, 130 ca 70 cm, 145 ca 76 cm, är åkaren ca 150 cm så funkar det med 80 cm styrhöjd... jag som är 185 cm kör med ca 87 cm styrhöjd!
Dessa mått är inte för korta om man vill bli bra på sparkcykel!
Erfarenhet: Nybörjare----> Avancerad
Nybörjare behöver en spark i rätt storlek...
Lagom vikt...under 4 kg är att föredra, det gör sparkcykel lättare att hoppa och tricka med... Gäller speciellt mindre åkare!
Men vad det gäller vikt så är det balansen i sparkcykeln som är nyckeln till framgång!! Detta tänker nästan inga på...Lätta på rätt ställe beroende på din åkstil!
Avancerade åkare har oftare större krav och flera önskemål vad det gäller olika delar mm.
Här hoppas vi kunna hjälpa dig åkare eller förälder som letar efter något speciellt!!
Vi har också kunnskap som få har när det gäller setups och vad som funkar och vad som är sämre...
Behov: Var åker Du??
Åker du park eller street?
Du kan åka både street och park med samma spark, sedan kan olika setups (hur sparken är anpassat för dig som åker)
skilja sig åt mellan de olika stilarna.
Åker du mer park och ramp mm då brukar ett något lägre styre samt ett kortare deck vara att föredra.
Streetåkare väljer oftast ett lite längre deck och högre styre.
Prisnivå: Billigare---->Dyrare! Vad är skillnaden?? Vi kommer förklara!
Viktigt att komma ihåg är att de sparkcyklar vi har i kompletta utföranden är bland det mest prisvärda du kan köpa!
Och du som åkare blir inte bättre med en spark för 5000.- om den senaste du hade kom från ett lågprisvaruhus, rätt modell och anpassad är viktigare.
Kom ihåg att du kan alltid förändra en sparkcykels utseende...Handtag, griptape, pegs mm!
Vi hjälper dig!
Historia.
Tricksparkcykel, Kickbike, stunt Scooter, kärt barn har många namn och det är en gammal produkt som säkert har funnits i över 100 år, med 2 eller 4 hjul och samtidigt den nyaste av actionsporter om man ser till produktutvecklingen.
(Dom absolut första skateboardsen hade styre precis som en kickbike, där plattformen och styret var byggda helt i trä. Senare togs styret bort och det blev mer likt dagens skateboards.)
Sparkcykel / kickbike utvecklades i en annan riktning och tillverkades allt mer i metall och med större hjul och bara två stycken. I slutet av 90 talet fick kickbike ett uppsving och nu tillverkades de i aluminium och i ett kompaktare utförande samt hopfällbara, fortfarande mest för att sparka sig runt med. Men en del åkare tog med dom till skateparken och testade att tricka med dom. Sen har utvecklingen gått fort ! Vill du veta vilka detaljer som skiljer dom olika sparkcyklarna åt, vilka modeller som är bäst i test och mest värde för din pengar, billigast att äga i det långa loppet, så skall du fortsätta läsa här :
Var skall jag köpa tricksparkcykel / kickbike och vad skall jag tänka på ?
Köp kickbike hos en specialbutik som Top12 vi monterar, lagar, kapar och har reservdelar i lager om du behöver hjälp.
Top12 är en äkta fullsoreterad kickbike butik, med kickbikes / tricksparkcyklar för både barn och fullvuxna åkare, med reservdelar och egen verkstad, inte som Stadium, Intersport och XXL med några få modeller och inga reservdelar, alltid till bästa pris på sparkcyklar. Vi har tricksparkcyklar för barn, juniorer och vuxna åkare. Inga leksaker utan fullblods kickbikes för kräsna åkare som vill utvecklas i sin sport.
De flesta sparkcyklar vi säljer är byggda för trick, allt är extra förstärkt och specialdesignat för trickåkning. Det blir av naturliga skäl stora krafter när man hoppar och "grindar" mot metall och sten eller gör trick med en kickboard och landar på asfalt eller betong. Ingen sätter alla trick perfekt utan hjul, axlar styren osv får ta en hel del smällar. Delar nöts upp och därför kan man byta alla delar såsom kullager, styre, bromsar, hjul, griptejp osv. Alla som åker mycket vet att underhåll av en kickboard är a och o och något som varje åkare måste behärska för att få bra åkning. Det har även med åkarens säkerhet att göra, alla bultar skall kontrolleras och justeras vid behov innan dagens åkning. Kullager skall underhållas och smörjas vid behov för att få en lång livslängd och bra rull. Kickboards är inte byggda för att köras i vatten, skulle den bli blöt skall hjulen monteras av och torkas samt kullagren smörjas in efter att dom har torkat.
Sparkcyklar passar åkare, tjejer som killar från ca 8 år och till fullvuxna åkare med upp till 100 kilos kroppsvikt. Men det finns skillnader på olika modeller.
Skall du tricka mycket speciellt spinntricks och avancerad åkning med hopp och grinds så är vikten av stor betydelse. Marknadens lättaste trick sparkcyklar väger strax under 3 kilo.
Det man skall undvika att köpa är sparkcyklar utan integrerad " headset ". ("none integraded"). Detta är det enklaste och billigaste och äldsta sättet att tillverka på. None integraded kan duga till riktigt små lätta barn som bara rullar runt på en sparkcykel, men är inget man kan serva och väldigt svåra att justera till rätt spinn när de väl blivit glapp i headsetet. Lösa delar till none integraded kan man inte få tag på då alla har lite olika mått och delar, som en sprängskiss visar. Tyvärr ser vi ofta dessa sparkcyklar med "none integraded headset" säljas till ett relativt högt pris (över 700 kr) och vi vill avråda från att köpa dessa av de anledningar som vi skriver om ovan. Sen säljs de även med plastnav i hjulen och dessa tål inte trick de minskar även på urethanet som ger bra grepp och slitstyrka.
1. Tricksparkcykel för ca. 1000 kr är den nivå där man får en produkt värd namnet. Integraded headset och ett lättjusterat IHC compression. Den är tålig och välbyggd byggd i rätt aluminium legering och noggranna svetsningar ger lång livslängd. Fälgar i aluminium istället för plast, med större inblandning av urethane i hjulets åkyta, tätade abec 9 kullager för snabbare rull. Kompression som är enkel snabb och lätt att justera IHC, ICS. Väger ca 3.500 gram
2. Tricksparkcykel för ca 2000 kr, här hittar du dom lättaste tricksparkcyklarna som är mest lätt trickade och lämpade för spinntricks. Naturligtvis med riktigt bra setup och oftast stilrena i design också såsom neochrome detaljer. Varumärken såsom Ethic, Kota, Flavor, Blunt. Väger under 3000 gram. IHC, ICS eller SCS kompression. Här det det inte längre bockad plåt-framgaffel utan CNC fräst framgaffel ur ett stycke aluminium. Detta ger kombinationen av överlägsen styra och låg vikt.
3. Tricksparkcykel för ca 2500 - 7000 kr, här är det bara dom bästa delarna och materialen som har använts, från dom hetaste varumärkena. Lite kraftigare byggd och väger därför lite mer för att tåla dom högsta hoppen och svåraste tricken även av en fullvuxen åkare. SCS kompression. Väger ca 4.000 gram.
Styret skall vara ungefär mitt på åkaren kring naveln eller ner mot höften när man står med fötterna på marken på var sida om plattformen (decket ). Är styret i ansiktshöjd så måste den kapas annars är det lätt att gör illa sig.
Bredden på styret brukar vara ungefär samt som axelbredden hos åkaren.
Avancerade åkare som hoppar högt och grindar mycket brukar välja en kraftigare sparkcykel som väger ca 4 kilo. Annars är det lättare att tricka och göra spinntricks med en lättare sparkcykel speciellt för dom mindre och lättare åkarna 5 - 12 år med en lättare sparkcykel de lättaste väger strax under 3 kilo kompletta.
1. Håll sparkcykeln i styret och släpp den mot marken. Den skall vara stum och utan skrammel.
2. Om den skramlar då är något fel och du får ta fram dina insex nycklar.
3. Kontrollera framhjulet, bakhjulet clampen och bromsen.
Om den fortfarande skramlar när du dragit åt allt då är det förmodligen kullagren som behöver bytas.
Det finns två huvudtyper av hjul, de med plast fälg och de med aluminium fälg. För trick avråder vi plast kärna dom tål helt enkel inte dom smällar som de får när man hoppar och trickar. Absolut skall plasthjul inte finnas på tricksparkcyklar med pris över 700kr. Du skall välja en tricksparkcykel med aluminium fälg. Det finns huvudsakligen två storlekar på hjul 100 och 110 mm i diameter. Mindre hjul accelererar fortare och större hjul har lite högre topfart.
Man slår ut kullager från avigsidan med drivdon och en hammare. Sedan pressar man in nya kullager med en kullager-press då kullager är ömtåliga från sidan och blir lätt förstörda om man försöker slå in dom i hjulet.
Idag kan man precis som med skateboards bygga ihop sin egen kickboard, med olika komponenter från olika märken. Men tänk på att många mått är olika så mät noga innan du köper delar det finns ofta fler än ett sätt att montera ihop delar. För att t.ex. hålla ihop framgaffel med styret används kompression system som SCS (standard compression system), HIC (hidden internal compresson system), ICS ( internal compression system) och även den klassiska gängade kompressionen som på en vanlig cykel. Dessa system är inte kompatibla med varandra och därför måste du veta vilket som passar just din kickboard innan du köper delar som fork, clamp, bar och headset så att de kommer att passa ihop.
Deck kallas forfarande den delen man står på, en plattform som är byggd för att grindas och landas från hög höjd utan att ändra form eller gå sönder.
Hjulen finns i storlekarna 100 mm eller 110 mm. Stora hjul går fortare, medan mindre hjul accelererar snabbare och ger bättre kontroll. Alla kickboards får dock inte plats med 110 mm hjul så kolla detta innan du köper nya.
Kullager är ganska lika när dom är nya, abec5 kan det stå på många men det är materialet som skiljer dom åt. Dom bästa är mycket dyrare för dom är tillverkade i hårdare stål och behåller sin fina precision (abec) mycket längre. Dom absolut vassaste har keramiska kulor, för de är ännu hårdare. Mellan lagren kan det sitta en spacer, för att hålla exakt avstånd och för att klara sidobelastning bättre. Storleken på kullager är standardiserad så alla märken passar till alla kickboards.
Det bakre hjulet har en broms som är fäst i decket. Det finns två typer, en standard med fjäder som kan vara lite känsligare och en med flex som är tåligare. Tvärbromsa / sladdbromsa inte, låser du hjulet och sladdar så blir det "flatspots" och hjulet är inte åkbart längre. Använd istället hälen att pressa mot bromsen så du får lagom tryck på hjulet.
Missar du ett spinntrick och slår till exempelvis bakhjulet i marken så kan kraften bli så stor att både hjulet och kullagret kan gå sönder.
Styret höjd och bredd hör ihop med åkarens storlek. Styrets höjd skall vara vid åkarens midja eller lägre. ( om det är högre behöver den kapas ).
Styrets bredd skall vara ungefär samma åkaren axelbredd. Så när åkaren står på kickbiken så skall man ha raka armar mot handtagen sticker dom ut bredare så skall styret kapas på båda sidorna.
Styret, som naturligtvis är extra förstärkt har dämpande handtag för att fånga upp smällar.
Man kapar styren med vinkelkap eller bågfil mät noga markera med t.ex. tejp kapa. Fila bort grader och vassa kanter.
Headset är den del som håller kullagren och centrerar styret "bar". Styret och framgaffeln monteras samman med en "clamp". Clamps finns i flera varianter, enklare gjutna och dyrare, styvare och exaktare CNC svarvade. Tänk på att "Bars" styren finns i två storlekar 28mm inner diameter (normalsize) och 32 mm innerdiameter (oversized) många av de med 32mm innerdiameter har en löstagbar "shim" hylsa som gör att de även kan användas på smalare gafflar "fork".
Pegs är ett tillbehör som många vill använda för att underlätta trick och grinds, men tänk på att alla pegs inte passar alla märken. Kolla detta innan du väljer vilka pegs du skall köpa. Många använder bara peg på framhjulet.
Oavsett om du åker i ramper, betongytor eller bara glider runt på cykelbanor skall du alltid använda hjälm. Kör du trick är det även att rekommendera armbågsskydd samt knäskydd.
Precis som all annan sportutrustning så är de dyrare tillverkade i finare materia, väger mindre och har mer bearbetade detaljer. Men redan vid ca. 1000 kr får du en kickboard som är riktigt bra och hållbar. Väger man inte så mycket så är dessa kickboards perfekta att starta upp med. När du sen utvecklas som åkare och ställer ännu högre krav på utrustningen kan du välja att byta ut vissa delar eller köpa en ännu vassare modell.
Broms till tricksparkcyklar är av typ "Flexfender". Den är både stänkskydd och friktionsbroms mot bakhjulet. Du trycker bara till den med hälen på bakre foten mjukt och försiktigt. Om du tvärbromsar med hela din kroppsvikt så kommer du få "flatspots" på ditt bakhjul och då är hjulet kass och måste bytas..
OBS ! Kickbikes är inte byggda för att köras i vatten, skulle den bli blöt skall helst hjulen monteras av och torkas samt kullagren smörjas in efter att dom har torkat. Annars rostar delarna ihop och det blir en svår och dyr reparation.
På länkarna nedan får du en mer detaljerad information om varje komponent på en komplett Trick-sparkcykel.
Sparkcykel Underhålls Guide
Tricksparkcykar är inte underhållsfria, sportens natur med spinntricks / höga hopp och grinds sliter hårt.
Hur gör jag själv service och underhåll på en kickbike ?
Sparkcykel trickåkning innebär hårt slitage på utrustningen. Hoppar man och "grind-ar" mot olika föremål så nöts kickbikens alla delar. Missar du ett spinntrick och slår till exempelvis bakhjulet i marken så kan kraften bli så stor att både hjulet och kullagret kan gå sönder, detta är inte ett fabrikationsfel utan något som kan hända på grund av sportens art.
Det är åkarens ansvar att underhålla sin kickbike, annars kan en olycka lätt hända. Att justera in en sparcykel är som att stämma ett musikinstrument, det kräver lite träning men rätt inställd ger den en underbar upplevelse !
Innan du sticker ut och åker skall du alltid göra en snabb kontroll, ett “droptest", släpp sparkcykeln mot marken, skramlar något måste detta åtgärdas innan du sticker ut och åker. Känn på hjulen att de sitter fast och spinn på hjulet så du ser att den rullar lätt samt att kullagren inte väsnas.
Kolla att griptejpen har kvar struktur i ytan.
Annars är det tid att ta fram insexnycklarna och reservdelar för att justera och byta ut slitna delar.
Det mesta kan du fixa själv direkt. Skulle skuvar gänga upp sig hela tiden då behöver dom en droppe Loctite (gänglåsning). Det sitter ofta en blå prick på gängorna men den behöver bättras på när man har åkt ett tag. Det gäller axeln för framhjulet, axeln för bakhjulet, skruvarna på clampen och kompressionsbulten på alla nyare compressionssystem som SCS, IHC osv. det är den skruven som håller ihop Fork (gaffel) och Bar (styret). Då lossar du framhjulet om bulten sitter underifrån eller Clampen och Baren ( styret) om bulten sitter ovanifrån.
Det enklaste och äldsta kompressionssystemet, som är vanligast på leksaks- och transport sparkcyklar, är gängad gaffel (som på alla äldre vanliga cyklar) den låses med två stora muttrar ovanpå varandra, oftast 32 eller 34 mm. Gängad kompression är lite svårare att justera så du får den att snurra lätt utan glapp och kräver dessutom specialnycklar.
Hur byter man griptejp ?
Behöver du byta griptejp måste du först få av den gamla. Sitter den hårt så skall du ta en varmluftspistol eller hårfön och värma den först och dra en bit och sen värma igen och dra. Tänk på att det blir mycket varmt så använd handskar när du gör detta.
Hur man byter / justerar headset.
Headset är dom kullager som sitter i "cupsen" hållarna i headtuben de är integrerade i ett modernt tricksparkcykeldeck (plattformen man står på). Headsetet justeras med en kompressionsbult som kan sitta på lite olika sätt beroende på om det är en ICS, HIC, IHC eller SCS kompression. Det gäller att dra åt den lagom så styret spinner lätt men utan glapp, ungefär som att stämma ett musikinstrument. En trickspark får mycket smällar och då gängar bultar upp sig. Man kan även spänna kompressionsbulten för hårt och då spinner headsetet dåligt och kullagren kan ge ett tickande / knakande ljud ifrån sig.
Plocka ut kullagren ur ”cupsen” (urfräsningen som kullagren ligger i) och rengör både cups och kullager. Känn att kullagren fortfarande är utan glapp och att de glider lätt, annars är det dags att byta till nya.
Vilka andra delar kan jag byta själv och hur går jag tillväga ?
1. Om du vill uppgradera din tricksparkcykel med nya komponenter som Bar, Fork, Clamp, Kompression, osv. så måste du först ta reda på vilket system du har SCS, HIC, ICS, osv. Behöver du t.ex. en starnut i styret eller forken ? fråga oss så hjälper vi dig tillrätta och sen mät och mät en gång till.
2. Massor att kolla upp innan du köper någon ny del. Man måste ta mått på alla delar om det är 1 mm fel i så kommer det inte passa då delarna är i metall.
Vill du byta till större hjul typ 110mm om du kör 100mm kolla då att det finns plats för större hjul mät igen. Allt måste kontrolleras och mätas annars står du där med prylar som inte passar.
Även delar som Pegs kräver mätning så dom passar in och att axlar har rätt längd.
Vi monterar och har reservdelar i lager och hjälper gärna dig att mäta och hitta delar som passar.
Tänk på att vatten är ett problem för en sparkcykel då den är byggd i olika metaller aluminium och stål. Lämnar man den blöt blir det galvaniska strömmar med rost inne i kullager som inte går att få bort. Blir sparkcykeln blöt ta in den i rumstemperatur och plocka isär den så alla delar får torka innan du ställer undan den för förvaring.
Sveriges Största Tricksparkcykel Butik! Med en förkärlek till sporten, vi hjälper er med våran expertis om vad som fungerar!
© 2024 TheScooterStore