Kickbike Clamps Guide

Clampen arbetsuppgift är att se till att ditt styre och framgaffel går åt samma håll, den integrerar dessa två delarna tillsammans. Däremot så finns det olika clamp som passar olika styren och kompressionssystem. 

Clamp Storlek:

Clamps finns i två olika diameter storlekar, detta för att styren beroende på om de är aluminium eller stål görs i olika dimissioner. 

Standard: 32mm (yttre diameter på styret) 

Oversized: 34.9mm (yttre diameter på styret) 

Det finns vissa oversized clamps som har en lös metall shim som gör att de fungerar för både Standard och Oversized. 

SCS Clamps

SCS står för Standard Compression System och använder sig utav 4 skruvar. De två undre skruvarna kommer dra åt runt den övre delen på din framgaffel, de två övre skruvarna på clampen spänner runt om styret. I mitten utav en SCS clamp så finns det en kompressionsbult (en skruv) som kommer spännas fast i en gängad bana i framgaffeln. 


När ska man använda SCS clamp? 

En SCS clamp räknas oftast som det starkaste och stummaste kompression systemet men för att den ska passa till dina delar så ska man ha en framgaffel som är byggd för HIC/SCS (detta står i produkttexten på alla framgafflar). Samt så ska styret INTE ha en slits (andnings glipa) detta för att kunna spänna åt utan att skada styret. Det man alltid kan göra på alla styren med slits är att kapa bort slitsen för att få styret att fungera till en SCS clamp. Sen finns det även många styren som redan är gjorda för SCS helt enkelt att de inte har en slits.  

Man får dra åt lite åt gången på varje bult och sedan repetera tills alla bultarna är lika mycket åtdragna. ( drar man åt en bult stenhårt direkt så kan dom andra bultarna låsa sig i gängbanan.



Double Clamp

En double clamp är vad man använder till alla styren med slits den fungerar för kompressionssystem som HIC (Hidden Internal Compression), IHC (Internal Hidden Compression), ICS (Internal Compression System). En double clamp precis som namnet säger använder sig en double clamp utav 2 skruvar för att dra ihop slitsen och skapa en stum kickbike. 

Shim till Double Clamp

Man Behöver även en shim om man använder sig utav en double clamp. En shim görs oftast i metall eller plast (varav metall är vanligare), shimen kommer ovanpå framgaffeln och har ett skruvhål i toppen för att kunna komma åt den gängade banan i framgaffeln. Shims finns i två storlekar ena för HIC system (lite större diameter) och IHC system (mindre diameter). De är olika för att kunna passa i Standard styren (IHC) eller i oversized styren (HIC) 



Clampen är det viktigaste för att ditt headset skall vara dialed!!

En dålig Clamp eller en bra Clamp monterad på fel sätt gör att ditt headset glappar upp snabbare!!

Viktigt att du har rätt verktyg, hela bultar och rätt saker på rätt plats...
För det första:

Se till att du har ett verktyg som du kan dra åt bultarna ordentligt med.

För att det skall funka måste skallarna på bultarna vara i gott skick!

Använd fett in i gängorna på bulten med lagerfett eller monteringsfett, då kan du dra bulten lite hårdare!

Ev slits måste vara anpassad till både fork och clamp!! Bör ej vara längre än 40 mm!

Har du härdade bultar (svarta) är det extra viktig med fett på bultarna annars kan bulten nypa fast, och då kan den enda lösningen vara att såga eller borra sönder den ! Speciellt gäller detta clamps med 3 eller 4 bultar. Man får dra åt lite åt gången på varje bult och sedan repetera tills alla bultarna är lika mycket åtdragna. ( drar man åt en bult stenhårt direkt så kommer dom andra bultarna låsa sig i gängbanan.

Viktigt är att inte dra bultarna för hårt...allt kan gå sönder!!


Frågor på detta? Kontakta oss!


Service och underhåll är viktigt för att din trick kickbike skall fungera som tänkt.

Sparkcykel Underhålls Guide


Hur gör jag själv service och underhåll på en kickbike ?

Sparkcykel trickåkning innebär hårt slitage på utrustningen. Hoppar man och "grind-ar" mot olika föremål så nöts kickbikens alla delar. Missar du ett spinntrick och slår till exempelvis bakhjulet i marken så kan kraften bli så stor att både hjulet och kullagret kan gå sönder, detta är inte ett fabrikationsfel utan något som kan hända på grund av sportens art. 


Det är du som åkarens ansvarar för att underhålla din kickbike, annars kan en olycka lätt hända. Att justera in en sparcykel är som att stämma ett musikinstrument, det kräver lite träning men är den rätt inställd ger den en underbar upplevelse !


Innan du sticker ut och åker skall du alltid göra en snabb kontroll, ett “droptest", släpp sparkcykeln mot marken, skramlar något måste detta åtgärdas innan du sticker ut och åker. Känn på hjulen att de sitter fast och spinn på hjulet så du ser att den rullar lätt samt att kullagren inte väsnas. 

Kolla att griptejpen har kvar struktur i ytan.

Annars är det tid att ta fram insexnycklarna och reservdelar för att  justera och byta ut slitna delar.

Det mesta kan du fixa själv direkt. Skulle skuvar gänga upp sig hela tiden då behöver dom en droppe Loctite (gänglåsning). Det sitter ofta en blå prick på gängorna men den behöver bättras på när man har åkt ett tag. Det gäller axeln för framhjulet, axeln för bakhjulet, skruvarna på clampen och kompressionsbulten på alla nyare compressionssystem som SCS, IHC osv. det är den skruven som håller ihop Fork (gaffel) och Bar (styret). Då lossar du framhjulet om bulten sitter underifrån eller Clampen och Baren ( styret) om bulten sitter ovanifrån.

Det enklaste och äldsta kompressionssystemet, som är vanligast på leksaks- och transport sparkcyklar, är gängad gaffel (som på alla äldre vanliga cyklar) den låses med två stora muttrar ovanpå varandra, oftast 32 eller 34 mm. Gängad kompression är lite svårare att justera så du får den att snurra lätt utan glapp och kräver dessutom specialnycklar.

Hur byter man griptejp ?

Behöver du byta griptejp måste du först få av den gamla. Sitter den hårt så skall du ta en varmluftspistol eller hårfön och värma den först och dra en bit och sen värma igen och dra. Tänk på att det blir mycket varmt så använd handskar när du gör detta.


Hur man byter / justerar headset.

Headset är dom kullager som sitter i "cupsen"  hållarna i headtuben de är integrerade i ett modernt tricksparkcykel deck (plattformen man står på). Headsetet justeras med en kompressionsbult som kan sitta på lite olika sätt beroende på om det är en ICS, HIC, IHC eller SCS kompression. Det gäller att dra åt den lagom så styret spinner lätt men utan glapp, ungefär som att stämma ett musikinstrument. En trickspark får mycket smällar och då gängar bultar upp sig. Man kan även spänna kompressionsbulten för hårt och då spinner headsetet dåligt och kullagren kan ge ett tickande ljud ifrån sig.

Plocka ut kullagren ur ”cupsen” (urfräsningen som kullagren ligger i) och rengör både cups och kullager. Känn att kullagren fortfarande är utan glapp och att de glider lätt, annars är det dags att byta till nya.


Vilka andra delar kan jag byta själv och hur går jag tillväga ?

1. Om du vill uppgradera din tricksparkcykel med nya komponenter som Bar, Fork, Clamp, Kompression, osv. så måste du först ta reda på vilket system du har SCS, HIC, ICS, osv. Behöver du t.ex. en starnut i styret eller forken ? fråga oss så hjälper vi dig tillrätta och sen mät och mät en gång till.

2. Massor att kolla upp innan du köper någon ny del. Man måste ta mått på alla delar om det är 1 mm fel i så kommer det inte passa då delarna är i metall.

Vill du byta till större hjul typ 110mm om du kör 100mm kolla då att det finns plats för större hjul mät igen. Allt måste kontrolleras och mätas annars står du där med prylar som inte passar.

Även delar som Pegs kräver mätning så dom passar in och att axlar har rätt längd. 

Vi monterar och har reservdelar i lager och hjälper gärna dig att mäta och hitta delar som passar.


Tänk på att vatten är ett problem för en sparkcykel då den är byggd i olika metaller aluminium och stål. Lämnar man den blöt blir det galvaniska strömmar med rost inne i kullager som inte går att få bort. Blir sparkcykeln blöt ta in den i rumstemperatur och plocka isär den så alla delar får torka innan du ställer undan den för förvaring. 

TheScooterStore

Sveriges Största Tricksparkcykel Butik! Med en förkärlek till sporten, vi hjälper er med våran expertis om vad som fungerar!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Payment with Visa Payment with Mastercard Payment with Klarna Payment with Swish

© 2024 TheScooterStore