Tricksparkcykar är inte underhållsfria, sportens natur med spinntricks / höga hopp och grinds sliter hårt.
När du har fått ihop en riktigt bra sparkcykel, glöm inte underhållet ! Det är A och O för att den ska hålla så länge som möjligt och fortsätta leverera bra åkning ! Det är en bra investering för dig också så att du slipper byta delar stup i kvarten. Sen är detta även en säkerhetsfråga, om någon del lossar när du trickar kan det bli en ofrivillig vurpa med skador som följd för både dig själv och din utrustning.
Ytterligare några små tips:
På grund av sportens natur med hopp och trick så tar en tricksparkcykel och dess olika delar emot många smällar, detta då ingen åkare sätter alla trick. Missar man t.ex. en ” tailwhip " så slår hjulet i marken från sidan och detta skadar vulkaniseringen och urethanet (åkytan). Detta är inte ett fabrikationsfel. Detta gäller alla hjul oavsett om den kostar 200 kr eller 600 kr. Vi har nog haft procentuellt fler dyra hjul som har slagits sönder än billiga hjul men det beror nog mer på att fler duktiga åkare väljer de dyrare hjulen.
Alla vill ha sin sparkcykel tyst (dialed) !
Att t.ex. dra åt kullager för hårt justerade gör att de slits ut mycket fortare och kan ge knakande ljud ifrån sig, är hjulen för löst justerade så rullar de dåligt skramlar och även då slits ut fortare ! Att justera in en sparcykel är som att stämma ett musikinstrument, det kräver lite träning men rätt inställd ger den en underbar upplevelse !
Om du hör ett skramlande eller tickande ljud från Headset kullagren eller hjulens kullager då är det dax att justera och rengöra. Det kan beror att du fått smuts eller överflödig fett i lagerkoppen (koppen där kullgren är inpressad.) Ta isär och rengör men papper eller en trasa. Sätt ihop igen och justera lagom. Inte för hårt eller för löst så det tickar och inte för löst så det skramlar.
Tänk på att kontrollera alla skruvar / bultar med jämna mellanrum och dra åt vid behov. Kolla igenom styret med clamp och hjulens axlar Kontrollera glapp i framgaffel mm. När man åker och trickar så får en kickboard smällar och stötar som gör att skruvar kan gänga upp sig. Ett bra tips är att ha någon form av svagare låsning på bulten. Ett bra tips är Locktite eller liknande.
Bultar som du vill dra något hårdare, exempelvis bultar till clamps, mår bäst av lite fett på gängorna. Axelmuttrar och kompressions bulten däremot behöver ibland istället en droppe med blå gänglåsning !
Använd dig av rätt verktyg samt skaffa dig kunskap om hur du skall underhålla din sparkcykel, så slipper du ha sönder bultar och lager mm !
Är du osäker eller funderar över något är det bara att höra av sig, det är vårt jobb att ge dig dom bästa tips och råd.
Sveriges Största Tricksparkcykel Butik! Med en förkärlek till sporten, vi hjälper er med våran expertis om vad som fungerar!
© 2024 TheScooterStore