Kickbike Underhåll Guide
Underhåll.
När du har fått ihop en riktigt bra sparkcykel, glöm inte underhållet ! Det är A och O för att den ska hålla så länge som möjligt och fortsätta leverera bra åkning ! Det är en bra investering för dig också så att du slipper byta delar stup i kvarten. Sen är detta även en säkerhetsfråga, om någon del lossar när du trickar kan det bli en ofrivillig vurpa med skador som följd för både dig själv och din utrustning.
Ytterligare några små tips:
Alla vill ha sin sparkcykel tyst (dialed) !
Att ha kullager för hårt justerade gör att de slits ut mycket fortare och kan ge kosntiga ljud ifrån sig, är hjulen för löst justerade så rullar de dåligt skramlar och även då slits ut fortare ! Att justera in en sparcykel är som att stämma ett musikinstrument, det kräver lite träning men rätt inställd ger den en underbar upplevelse !
Om du hör ett skramlande eller tickande ljud från Headset kullagren eller hjulens kullager då är det dax att justera och rengöra. Det kan beror att du fått smuts eller överflödig fett i lagerkoppen (koppen där kullgren är inpressad.) Ta isär och rengör men papper eller en trasa. Sätt ihop igen och justera lagom. Inte för hårt så det tickar och inte för löst så det skramlar.
Tänk på att kontrollera alla skruvar / bultar med jämna mellanrum och dra åt vid behov. Kolla igenom styret med clamp och hjulens axlar Kontrollera glapp i framgaffel mm. När man åker och trickar så får en kickboard smällar och stötar som gör att skruvar kan gänga upp sig. Ett bra tips är att ha någon form av svagare låsning på bulten. Ett bra tips är Locktite eller liknande.
Bultar som du vill dra något hårdare, exempelvis bultar till clamps, mår bäst av lite fett på gängorna. Axelmuttrar däremot behöver ibland en droppe med blå gänglåsning !
Använd dig av rätt verktyg samt skaffa dig kunskap om hur du skall underhålla din sparkcykel, så slipper du ha sönder bultar och lager mm !
Är du osäker eller funderar över något är det bara att höra av sig, det är vårt jobb att ge dig dom bästa tips och råd.