Din varukorg är tom!

Kullager

Kullager

Kullager lever ett hårt liv på en sparkcykel!

De utsätts för hårda belastningar, smuts och dåliga "mekaniker" dessa små lager kan ibland slitas väldigt fort!

Allt detta gör att livslängden på dina kullager forkortas...
Att åka utomhus i regn och rusk.
Att hoppa och landa hårt och göra extrema "tailwhips" gör att även "bättre" lager kan gå söder snabbt!
Att vilja ha sin sparkcykel "dialed" dvs tyst när du droptestar den! För att åstakomma detta så måste du dra åt kulllagren för hårt! 
Att har hjul som glappar för mycket!
Att montera kullager felaktigt!
Att ha fel spacers mellan kullagren, eller inga alls!

Kvaliteter: 
Kullager kvalitet anges oftast som typ Abec 5-9, det är endast ett mått på tillverknings kvalitet.
Anger inte materialets kvalitet i kullagret!!


Tätningar:

Kullager är tätade med plåtsidor, nylon eller inget.
Kullager tätningarna kan vara tätslutande detta ger mer friktion!
Tätningar kan se ut att täta mot inre lager ringen men ha en glipa som ger mindre friktion men det gör lagret känsligare för smuts!
En del tätningar kan tas bort för enklare rengöring.
Vi har på senare tid lärt oss att det är stor skillnad på olika tätningar!!
Vi kommer eftersom att informera om detta på respektive kullagermodell!

Smörjmedel:
Tillverkarna använder olja eller fett.
Olja ger ett snabbare lager, fett gör lagret motståndskraftigare mot vatten och smuts.

Övrigt:
Det finns olika sorters kulhållare. Nylon (snabbare acceleration) och plåt.

 

Det finns inga produkter i denna kategori.
Back to Top

Var inte blyga för att be om hjälp!

Det blir mycket fel på grund av missförstånd och en del tror att allt passar ihop...!
Vi har koll på det mesta och ibland räcker det med en bild för att vi ska kunna hjälpa er.

Ni kan ställa frågor på info@thescooterstore.se

Pga flytt till Jönköping nu under v. 33 så kan det dröja lite innan vi svarar men vi försöker givetvis svara så fort vi kan.